معرفی شبکه کامپیوتری

شبکه های کامپیوتری

هدف از اجرای شبکه های کامپیوتری دسترسی به همه منابع سخت افزاری و نرم افزاری مانند پرینتر، اسکنر و حتی یک دسکتاپ مجزاری برای کاربران جهت استفاده از یک نرم افزار مهندسی که نیاز به سخت افزار قدرتمند دارد و این امکان برای سازمان محیا نیست که برای هر کاربر سیستم قوی تهیه کند اما با راه اندازی بر روی سرور موجود از امکاناتی هست که ادمین شبکه برای سازمان می تواند فراهم کند.

در نهایت همگی این فرآیند باید بر روی یک شبکه با زیر ساخت مناسب و امنیت قابل قبول باید راه اندازی شود.

اهمیت طراحی ها در پروژه های شبکه

طراحی یک شبکه باید به نحوی باشد که در مصرف متریال کمترین صرف هزینه با بیشترین راندمان و عیب یابی در کمترین زمان ممکن راه فراهم کند.

هر طراحی متناسب با محل اجرای پروژه، دسترسی ها به تمامی نقاط و همچنین بودجه ای است که هر سازمان برای بستر انفورماتیک و شبکه ی خود اختصاص می دهد.

طراحی شبکه های کامپیوتری

امنیت شبکه

مجموعه‌ای از شیوه‌ها و فناوری‌ها است که از زیرساخت شبکه در برابر حملات، دسترسی غیرمجاز و نقض داده‌ها محافظت می‌کند. امنیت شبکه را می‌توانیم به‌عنوان حوزه‌ای از امنیت سایبری مطرح کنیم که بر حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری در برابر تهدیدهای سایبری متمرکز است. سه هدف اصلی امنیت شبکه‌های کامپیوتری عبارت‌اند از:

امنیت شبکه های کامپیوتری

۱- جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به منابع شبکه
۲- شناسایی و متوقف کردن حملات سایبری و نقض امنیت داده‌ها
۳- اطمینان از دسترسی ایمن کاربران مجاز به منابع شبکه مورد نیازشان
امنیت شبکه از ابزارهایی تشکیل شده است که از خود شبکه و اپلیکیشن‌هایی که روی آن اجرا می‌شوند محافظت می‌کند. استراتژی‌های موثر امنیت شبکه از چندین خط دفاعی استفاده می‌کنند که مقیاس‌پذیر و خودکار هستند. هر لایه دفاعی مجموعه‌ای از سیاست‌های امنیتی تعیین‌شده توسط مدیر (Administrator) را اعمال می‌کند. امنیت شبکه با محافظت از یکپارچگی زیرساخت شبکه، منابع و ترافیک حملات سایبری را خنثی می‌کند و تاثیر مالی و عملیاتی آن‌ها را به حداقل می‌رساند. شرکت آراپل پیشنهاد میکند با استفاده از آنتی ویروس های دکتر وب امنیت شبکه های خود را بالا ببرید

توپولوژی های شبکه:

توپولوژی (Topology) یا همبندی به نحوه اتصال و چیدمان تجهیزات یک شبکه گفته می‌شود. برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری نخست باید توپولوژی شبکه را مشخص کرد.

دو اصطلاح رایج در شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد که بهتر است در ابتدا آنها را بیاموزید. به ارتباط بین دو گروه از سیستم‌ها در شبکه یک پیوند (Link) گفته می‌شود و به هرکدام از عناصر تشکیل دهنده شبکه یک گره (Node) می‌گویند.

توپولوژی شبکه های کامپیوتری

شبکه های بیسیم یا کابلی؟

شبکه کابلی

یک شبکه کابلی محلی در پایه‌ای‌ترین شکل خود، گروهی از تجهیزات است که از طریق کابل شبکه به یکدیگر متصل شده‌اند. در برخی موارد نیز یک مسیریاب (Router) وظیفه اتصال کامپیوتر‌ها و مدیریت شبکه را بر عهده دارد.

راه اندازی شبکه های کابلی، اقدامی است که نیازمند تخصص ویژه در این زمینه می باشد. از این رو خدمات مورد نیاز برای این کار در مرکز شبکه ایران و توسط جمعی از کارشناسان ارشد شبکه به کاربران ارائه می گردد. راه اندازی صحیح این شبکه ها، ضامن عملکرد خوب و درست سیستم های موجود بوده و بروز خطا در هریک از مراحل این فرآیند، می تواند عملکرد کل شبکه را مختل نماید. با توجه به کاربرد بالای شبکه ها در موارد کاری ادارات و مراکز مختلف، این مطلب را به بررسی نکاتی در مورد راه اندازی شبکه های کابلی اختصاص داده ایم.

یکی از پیش نیازهای مهم در راه اندازی شبکه های کابلی، اطلاع از ماهیت و چیستی این شبکه ها می باشد. برای ارائه ی یک تعریف جامع از شبکه های کابلی، می توان گفت که این شبکه ها، در واقع مجموعه ای از کابل هاست که دو یا چند رایانه را به یکدیگر متصل می کند.

شبکه بیسیم

شبکه بی سیم، که یکی از انواع شبکه های کامپیوتری است، به هیچ نوع کابلی متصل نیست. تکنولوژی شبکه بی سیم، بسیار کاربردی، کارآمد و مقرون به صرفه است. در واقع، این نوع شبکه، ابزاری قدرتمند برای افزایش بهره وری و اشتراک گذاری راحت‌تر اطلاعات است.

بنابراین، در کسب و کارهای مختلف از انواع شبکه‌های بی سیم، به صورت گسترده استفاده می‌شود. شبکه‌های بی سیم با پیشرفت فناوری، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند بدون نیاز به کابل فیزیکی به اینترنت یا شبکه‌های دیگر متصل شوند. این نوع شبکه دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای راه اندازی شبکه بی سیم معایب شبکه‌های بی سیم
راحتی در استفاده از منابع شبکه
دسترسی آسان
قابلیت نصب آسان
هزینه کم در نصب و راه اندازی
انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالا
کارایی بیشتر
امنیت کمتر
پهنای باند محدود
قابلیت اطمینان کمتر

سخت افزار شبکه

کارت شبکه

باید بگوییم که یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری که بدون آن امکان ایجاد شبکه وجود ندارد، کارت شبکه است. هر کامپیوتر باید از کارت شبکه برای برقراری ارتباط با سایر اجزای ارتباطی شبکه استفاده کند. این قسمت ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال را فراهم می کند. این قطعه در لپ تاپ ها و کامپیوترهای به صورت انبرد و غیر انبرد نصب می شود.

کارت شبکه های کامپیوتری
کابل شبکه شرکت آراپل - شبکه های کامپیوتری

کابل شبکه از رایج ترین سخت افزار های شبکه

دومین قطعه از تجهیزات و سخت افزار شبکه، کابل شبکه است. شایان ذکر است که این قطعه به عنوان رسانه انتقال نیز شناخته می شود. شبکه های اترنت پیشرفته تر از جفت پیچ خورده با هشت سیم که به ترتیب خاصی روی هم قرار گرفته اند استفاده می کنند. به علاوه در این شبکه ها شاهد یک کانکتور RJ-45 در دو سر کابل می باشیم.

هاب شبکه

اگر علاقه مند به برقراری ارتباط از طریق یک شبکه کامپیوتری هستید، احتمالاً اصطلاحات هاب را شنیده اید. هاب قطعه ای از انواع سخت افزار شبکه است که از یک شبکه محلی برای اتصال هر کامپیوتر موجود در شبکه به یک سرور استفاده می کند.

هاب ها به این دلیل استفاده می شوند که کابل های متقاطع نمی توانند شبکه ای با بیش از دو سیستم ایجاد کنند. هدف و وظیفه اصلی یک هاب ایجاد یک نقطه مرکزی برای اتصال همه رایانه ها به شبکه است. شما همچنین می توانید چندین کامپیوتر را با اتصال چندین هاب به یک شبکه متصل کنید.

هاب شبکه
سوئیچ شبکه

سوئیچ

سوئیچ قطعه دیگری از سخت افزار شبکه است که تمام عملکردهای یک هاب را انجام می دهد. تفاوت این قسمت با هاب در این است که وقتی یک کامپیوتر نیاز به تبادل اطلاعات با کامپیوتر دیگری دارد، سوئیچ این کار را انجام می دهد. در واقع سوئیچ تبادل اطلاعات و شبکه کردن بین دو کامپیوتر را آسان و بدون دردسر می کند. مزیت این قطعه این است که کارایی شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و برخورد و تصادم شبکه را از بین می برد.

مسیریاب شبکه یا روتر


یکی دیگر از انواع سخت افزار های شبکه و سایر تجهیزات و وسایل مورد استفاده در اینترنت روترها هستند. این قطعه برای اتصال شبکه به یکدیگر استفاده می شود. زمانی که می خواهیم در یک شبکه محلی اتصال اینترنتی برقرار کنیم، روتر بسیار مهم است. وظیفه روتر توزیع بسته های اطلاعات اینترنتی است. این بخش کوتاه ترین مسیر را برای انتقال اطلاعات به مقصد انتخاب می کند و می تواند دو شبکه مختلف هر کدام با گره های خاص خود را به هم متصل کند.

روتر شبکه
پرینت سرور شرکت آراپل

پرینت سرور


این قطعه یکی دیگر از سخت افزارهای شبکه است که برای به اشتراک گذاری چاپگرها بدون پورت و کارت شبکه استفاده می شود. این دستگاه یک دستگاه کوچک است که به صورت گره در شبکه متصل می شود و چاپگرهای لازم به آن متصل می شود.

اکسس پوینت

نقطه دسترسی یا AP پلی است بین یک شبکه سیمی و یک دستگاه بی سیم. با استفاده از این سخت افزار چندین دستگاه می توانند از این طریق به اینترنت متصل شده و به اینترنت دسترسی داشته باشند.

اکسس پوینت به عنوان یک روتر عمل می کند و می تواند داده ها را به مخاطبان بیشتری ارسال کند. در نهایت باید بگوییم که اقلامی مانند نرده فلزی، سوکت و داکت به عنوان سخت افزار شبکه ارائه می شوند، اما طبق نظر کارشناسان و افراد متخصص برای پشتیبانی و نگهداری شبکه، این موارد جزء تجهیزات سخت افزاری که برای اتصال دو کامپیوتر نیستند.

اکسس پوینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *